Wednesday 23 November 2011

hubungan Israel - AS

HUBUNGAN ISRAEL - AMERIKA SYARIKAT.

Sekadar ringkasan daripada apa yang didapati :
Sebelum bermula , ini asal-usulnya
= Hubungan dua hala ini telah berkembang dari polisi bersimpati dengan nasib Yahudi dan sokongan untuk penubuhan satu negara Yahudi pada tahun 1948 :
ok,
Pertama , daripada segi : EKONOMI 
++ Sejak tahun 1970-an, Israel telah menjadi salah satu penerima teratas bantuan luar Amerika Syarikat. Pada 2004, penerima kedua teratas bagi bantuan ekonomi daripada Amerika Syarikat adalah Israel, iaitu selepas Iraq. Dari segi per kapita, nilai kepada Israel diletak pada kedudukan pertama.

  • Hubungan ekonomi penting dijalankan antara A.S. dan Israel dengantermeterainya Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA), iaitu FTA pertama yang pernah ditandatangani oleh Amerika Syarikat. Pada 20 tahun lamanya FTA membenarkan perdagangan dua hala yang berkembang pesat. Israel menjadi negara dagangan antara terbesar dengan A.S. di Timur Tengah dan eksport utama Israel adalah ke Amerika Syarikat. Ekonomi-ekonomi Israel dan Amerika berpandukan kebebasan pasaran, kompetitifan, sokongan liberalisasi perdagangan antarabangsa dan sistem pertukaran multilateral. Terdapat dialog yang sentiasa diadakan oleh kerajaan Israel dan Amerika Syarikat untuk mengeratkan lagi hubungan perdagangan yang penting ini
++ Bagi membantu Israel daripada kemerosotan ekonominya, A.S telah menyediakan AS$9 bilion dalam bentuk jaminan-jaminan pinjaman selama tiga tahun, penggunaan pendekatan ini dilanjutkan sehingga 2008. Setakat bulan Julai 2005, Israel tidak menggunakan AS$4.9 bilion jaminan-jaminan ini.
Kedua , KETENTERAAN
++Pada 2007, Amerika Syarikat telah meningkatkan bantuan ketenteraan kepada Israel lebih daripada 25% kepada purata AS$3 bilion setahun bagi tempoh selama 10 tahun, dan menamatkan bantuan ekonomi.
++ Oh, dan ana ada terbaca satu kenyataan akhbar (LAMA) berbunyi begini ;
AS tambah bantuan kepada ISRAEL
Isnin, 06/08/07 -
Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert berkata, Amerika Syarikat bersetuju untuk menambah bantuan ketenteraan kepada Israel sebanyak 25% setahun, menjadikannya 30 bilion dolar dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Olmert berkata ketika memulakan mesyuarat kabinet Israel bahawa Presiden Amerika, George Bush telah memberikannya jaminan dalam pertemuan mereka (pada 19 haribulan pada bulan lepas) bagi mengekalkan kecemerlangan kita dari negara-negara lain (di rantau itu) sambil menyifatkan penambahan itu sebagai elemen penting bagi keamanan di Israel.

Amerika Syarikat sekarang ini menyalurkan 2.4 bilion dolar bagi bantuan ketenteraan dan akan menambah lagi menjadi tiga billion dolar.

Olmert berkata, perkara itu ada kaitan dengan minat Amerika untuk membantu negara-negara Arab yang bersederhana yang memberi sokongan kepada Amerika dan Israel dalam persaingannya menentang Iran.

Angka itu adalah sama dengan apa yang dinyatakan oleh akhbar New York Times yang mengatakan bahawa pertambahan itu ada kaitan dengan rancangan Amerika untuk menjual senjata berharga 20 bilion dolar kepada Arab Saudi serta negara-negara Teluk sepanjang 10 tahun.

++ Akhbar-akhbar Israel telah melaporkan bahawa Israel sedang memohon kira-kira AS$2.25 bilion bantuan khas dalam bentuk gabungan jaminan geran dan pinjaman selama empat tahun, dengan satu per tiga akan digunakan bagi menempatkan semula pangkalan-pangkalan tentera dari Semenanjung Gaza ke Israel dalam rancangan pengunduran daripada Genting Gaza dan selebihnya bagi membangunkan kawasan Negev dan Galilee, Israel dan untuk kegunaan lain-lain.
++Bantuan ketenteraan Amerika kepada Israel datang dalam bentuk-bentuk berbeza ia termasuk geran, peruntukan projek khas dan pinjaman. Kira-kira 75% daripada bantuan ini dibelanjakan di Amerika Syarikat, menyediakan pekerjaan bagi rakyat Amerika, menjana industri pertahanan dan pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat.
++Satu aspek hubungan strategik A.S. - Israel adalah pembangunan bersamaprogram peluru berpandu anti balistik Arrow. Direka bagi memintas dan memusnahkan peluru berpandu yang balistik, Arrow merupakan sistem pertahanan peluru berpandu paling maju di dunia. Pembangunan itu dibiayai oleh kedua-dua Israel dan Amerika Syarikat. Arrow bukan sahaja melindungi Israel, ia telah juga menyediakan A.S, penyelidikan dan pengalaman yang perlu bagi membangunkan sistem persenjataan pertahanan tambahan.
Ketiga ; KESELAMATAN DALAM NEGERI
Ok, kita lihat dulu =
  • Pada peringkat persekutuan, negeri dan tempatan terdapat kerjasama erat Amerika Syarikat dan Israel berkenaan Keselamatan Dalam Negeri. Israel adalah antara negara-negara pertama yang berkerjasama dengan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri A.S.dalam membuat inisiatif baru untuk mengembangkan keselamatan dalam negeri. Dalam rangka kerja ini, terdapat banyak bidang kerjasama, termasuk kesediaan dan perlindungan permusafiran dan perdagangan. Pegawai-pegawai penguatkuasaan undang-undang dan keselamatan dalam negeri Amerika dan Israel lazimnya berjumpa di dua-dua negara untuk teknik menentang keganasan dan idea-idea baru mengenai perisikan dan pencegahan ancaman.
Fakta KES? =)
Pada Disember 2005, Amerika Syarikat dan Israel menandatangani perjanjian untuk memulakan tindakan mendapat tahu perihal penyeludupan nuklear dan bahan-bahan radioaktif lain dengan memasang peralatan khas di Haifa, perlabuhan Israel yang paling maju aktivitinya. Percubaan ini adalah sebahagian daripada program ketidakproliferasi A.S. Pentadbiran Keselamatan Nuklear Nasional Jabatan Tenaga A.S. yang berkerjasama dengan rakan-rakan asingnya untuk mengenalpasti, mencegah dan mengetahui aktiviti penyeludupan dalam bahan-bahan radioaktif dan nuklear.
Mungkin, cukup dulu untuk setakat ini. Moga bermanfaat walaupun sedikit. Buat individu yang membaca , Jazakallahukhayrankathira. Moga diperbetulkan/ditegur andai ada informasi yang terkhilaf. Sekian.
Mohon usul diterima. Sumber ; wikipedia dan sebagainya.
-pendebatpertama-

No comments:

Post a Comment